מהם מצבי משבר, ומהו לחץ?

מצב של משבר מוגדר כחריגה מטווח ההתנהלות השגרתית של האדם, מצב שבו יש איום על ערכים בסיסיים כגון - ביטחון ובטיחות וזמן מוגבל לתגובה של האדם בפני המצב החדש, לעיתים בעל אלמנט הפתעתי. מצב של לחץ, הינו תגובה למצבי משבר. במילים אחרות, זהו מנגנון נפשי, המתבטא בטווח של התנהגויות כגון: בכי, הימנעות מפעולות שגרתיות ועוד. כל אלו נובעים כתוצאה מחוסר היכולת של הפרט להתמודד עם הדרישות החדשות הניצבות בפניו.

דרכי התמודדות:

ההורים כמבוגרים האחראים על ילדיהם, יכולים לסייע לילדיהם להתמודד עם מצבים חורגי שיגרה על ידי פיתוח חוסן שיתבטא גם בתפקודי ילדיהם. ראשית יש לערוך אבחנה בין התמודדות עם המצב והתמודדות עם הרגשות למצב.

התמודדות עם המצב:

שיטת ההתמודדות המטרימה - שיח הורי הממפה מצבים שבהם עלול להיווצר מצב של לחץ. פיקוד העורף משתמש בשיטה זו, כאשר הוא מציג מצבי חירום ודרכי התמודדות, במהלך שיגרה. בתום הדיון והתיאום ההורי (תיאום בין שני ההורים), יש לערוך שיחה נעימה עם הילדים. הצגת מצבי המשבר נעשית תוך כדי דיון רציונלי עם הילדים, ויצירת סימולציות לדרכי התמודדות בזמן אמת.

כך למשל: מה תפקידה של אזעקה: להגן עלינו. מה נעשה בזמן אזעקה? נלך למרחב המוגן שלנו. מה כדאי לשים במרחב המוגן? פנס, ספרים, בובות, שתייה ועוד. מומלץ מאוד לתרגל ולבצע עם הילדים את השיח.

הדיון המקדים, מפחית את האזור האפור של אי וודאות. זכרו כי הימנעות משיח על מצבים אלו אינו פותר את הבעיה ואף יכול להגביר את החשש בקרבם של ילדנו. במידה וההורים מדבררים את היתכנות מצבי המשבר, ודרכי התמודדות עם מצבי לחץ הילדים יבינו שאלו מצבים השזורים בחייו של בן האנוש. ואף יתרה מזאת, הם יפתחו מיומנויות להתמודדות במצבים אלו.

התמודדות עם הרגשות במצב:

לעיתים, לא תיתכן הכנה מסודרת למצב של משבר היוצר את תגובת הלחץ. ולכן, גם כאן כדאי ליצור תיאום הורי לגבי הדרך שנרגיע את הילדים במצבי לחץ שבהם מתעוררים רגשות המקשים על תיפקודו של הילד.

התיאום ההורי נחוץ מאוד, משום שדרכי ההתמודדות של הורה א' יכולות להיות שונות מאוד מדרכי ההתמודדות של הורה ב'. הפער הזה, מוסיף לילדים תחושות של חוסר ביטחון וחוסר וודאות.

אחת מהדרכים היעילות היא יצירת מרחב להרפיה. מתוך הנחה שהלחץ כבר שורה בגופו של הילד, תוכלו ליצור מרחב נעים, למשל - המרחב המוגן שהוכן מבעוד מועד. במרחב זה, תוכלו לעשות שימוש בדמיון המודרך.

דמיון מודרך:

דמיון מודרך, הוא טכניקת הרגעה שבה המבוגר מנחה את הילד להיכנס לעולם פנימי מרגיע. הילד צריך לשכב בנוח, לעצום את העיניים ולהתמסר להנחיות ההורה.

דוגמה לדמיון מודרך:

בחירת מקום אהוב על הילד: למשל שפת הים. עצום את עינייך, ותרגיש את חול הים הנעים תחת רגלייך. אתה פוסע על שפת הים, ושומע את קולות הגלים הנעימים. בחוף, שזורים צדפים רבים, ואנחנו אוספים את הצדפים לתוך דלי.

אנחנו ממשיכים לטייל על חוף הים, ורואים באופק סירת מפרש לבנה. תוך כדי שאנחנו מתבוננים בסירה הלבנה והנעימה, איש הגלידה עובר לידנו ואנו קונים ממנו גלידה קרה וטעימה......

וכך הלאה.

זכרו, שהיכולת להתמודד עם מצבי משבר ולחץ, היא הכנה לקראתם ומודעות להם ובתיאום הורי לגביהם.