למי מיועדים שירותי מוקד וסיור

לקוחות חברות המוקד וסיור  הינם לקוחות המחליטים להשתמש בשירותי אבטחה המבוססים על בקרה אלקטרונית. שירותים אלה מתאימים למגוון סוגי לקוחות (כגון: משרדים, מפעלים, אתרי בנייה, מוסדות חינוך, מוסדות רפואיים, בתי עסק, ישובים כפריים, בתי מגורים). לעיתים החיבור למוקד נדרש על ידי חברות הביטוח. עסקים טעוני רישוי מחוייבים להיות מחוברים למוקד בקרה רמה א' (המאושר על ידי משטרת ישראל).

מוקד הבקרה והסיור מפעיל גם ניידות סיור באתרים המוגנים כדי ליצור הרתעה באמצעות הנוכחות בשטח. שירות זה מתאים למי שחשוף לסיכון של פריצה, גניבה, שוד, הצתה וכדומה.

מרבית חברות מוקד בקרה וסיור מספקות שירותי התקנה ואחזקה של מערכות מיגון אלקטרוני. חלקן מספקות שירותים לאיזורים גיאוגרפיים מסויימים וחלקן מספקות שירות ארצי (מוקד בקרה ארצי).

כיצד פועל המוקד בעת התרחשות אירוע

כאשר מתקבל בחדר הבקרה חיווי אלקטרוני על אירוע חריג המתרחש באתר המוגן (לדוגמא: פריצה, שריפה, שוד, גניבה, נתק בקו התקשורת בין מערכת האזעקה לבין המוקד ועוד), המוקדנים מתחילים לטפל באירוע. בדרך כלל, תוכנת המחשב שבמוקד מציגה הוראות בהתאם למאפיינים של המקרה והמוקדנים פועלים על פי סדר פעולות המתאים למאפייני המקרה שנתקבל אצלם. האתגר המרכזי העומד בפני המוקדנים של חברות מוקד וסיור הוא לתעדף את המקרים שהתקבלו אצלם בו זמנית ולבצע את הפעולות הנדרשות כולל הפעלת ניידות סיור בהתאם.

מוקד הבקרה משגר אל האתר המאובטח ניידת סיור אשר מאויישת במרבית המקרים על ידי סייר חמוש ומקצועי. ניידות הסיור מצוידות במכשירי איתור אשר מסייעות למוקדנים לאתר מהי ניידת הסיור הקרובה ביותר למקום האירוע להזעיק אותה ולעקוב אחר מיקומה ב"זמן אמת". כאשר ניידת סיור מוזנקת אל מקום האירוע המטרה היא שהסיירים יגיעו מהר ככל האפשר כדי לסכל את הפריצה, שוד, הצתה, גניבה ולצמצם ככל האפשר את הנזקים.

לצורך תגובה מיידית חברת המוקד וסיור מתפעלת אמצעי סיור מגוונים כגון: רכב סיור (ניידת), אופנוע סיור,טרקטורונים, סגהויי, קלנועית ועוד. הרעיון הוא להתאים מראש את אמצעי הסיור אל אתר הלקוח המאובטח ואל האירוע שהתקיים. למשל סגויי וקולנועית מתאימים בעיקר לקניונים בעוד טרקטורונים מתאימים בעיקר למגזר החקלאי. רכבי סיור (ניידות סיור) מתאימים לאבטחת אזורי מגורים.

 בנוסף, מוקד בקרה וסיור, שמספק שירותי מוקד רואה/צופה, יכול לבצע סיור וירטואלי באמצעות מערכות טלוויזיה במעגל סגור: מצלמות אבטחה, מצלמות מעקב ועוד. על גבי מסכים (מוניטורים) בחדר הבקרה האלקטרוני מוצגת תמונה המשודרת ב"זמן אמת" מהאתר המוגן. שימוש במצלמות אבטחה ממונעות ומצלמות אבטחה זום, המותקנות באתר, מאפשר את ביצוע הסיור הוירטואלי. 

כיצד פועל הסייר

הסייר אשר מגיע אל מקום האירוע, מבצע תחילה סריקה חיצונית מבלי להיכנס אל הבית/המשרד/המפעל עצמו ומנסה לאתר ולזהות מה הייתה הסיבה בעטיה הופעלה מערכת האזעקה והתקבל חיווי במוקד הבקרה. ממצאי הסייר מועברים אל מוקד הבקרה ובמידת הצורך גם אל גורמי הביטחון הרלוונטיים למאפייני האירוע.

תיעוד במוקד

פעמים רבות, לאחר המקרה עולה הצורך לתחקר את מהלך האירוע ואת דרכי התגובה שננקטו לגביו ביחס לציר הזמן. בחדרי הבקרה האלקטרוניים ניתן לבצע זאת באמצעות התיעוד הקבוע הקיים בו. התיעוד כולל את  הנתונים הבאים:

  • האירוע ששודר והופיע בצגי המוקד.
  • שיחות שהתקיימו במכשיר הקשר הפנימי של המוקד.
  • שיחות טלפון שהתקיימו במהלך הטיפול באירוע.
  • הודעות (SMS, MMS) שנישלחו מהמוקד ללקוח.
  • מיקומן של ניידות הסיור בכל רגע נתון במהלך האירוע.
  • זמן ההגעה של הסייר לאתר המאובטח והדיווח שלו מהשטח.

 

בנוסף, הוא יכול לכלול את החיוויים הבאים:

  • חיווי המסמן פתיחה או סגירה של האתר המוגן.
  • חיווי המסמן אי פתיחה/אי סגירה של אתר המנוי – הדבר מעיד על כך שלא הופעלה מערכת האזעקה.
  • אות אזעקה.
  • חיווי אזור- חיווי זה מזהה למעשה את האזור בו הופעלה האזעקה באתר הלקוח.
  • חיווי המעיד על ניסיון לחבל או חבלה במערך המשדר או במערך הבקרה.

עקרונות לאספקת שירות מוצלח על ידי חברת מוקד וסיור

העקרונות הינם:

שימוש באמצעים טכנולוגיים מתאימים לאיתור, גילוי וזיהוי סימנים המעידים על התרחשות האירוע החריג שכדי לסכל אותו ממוקדים אליו כל המאמצים. ככל שהסימנים המעידים מתגלים מוקדם יותר כך קיימת סבירות גבוהה לסיכול מוצלח של האירוע והפחתת הנזק הפוטנציאלי שלו.

שימוש באמצעי תקשורת יעילים ומאובטחים המאפשרים תקשורת רציפה (באופן מוחלט) וללא הפרעות וניתוקים בין יחידות הקצה לבין המקלטים והמחשבים בחדר הבקרה האלקטרוני.

איוש מוקד הבקרה על ידי מוקדנים מקצועיים ומיומנים.

תגובה מהירה ויעילה של כוחות התגובה (ניידות סיור, כוחות הביטחון הייעודיים לאירוע).

נהלים ברורים לכל הגורמים הרלוונטיים (מוקד, סיירים, לקוח, נציגי הלקוח, כוחות הביטחון).

סיכום

השירות של חברות מוקד וסיור מתבסס הן על יכולת טכנולוגית גבוהה (בקרה אלקטרונית ותקשורת מאובטחת) והן על מענה אנושי (מוקדנים וסיירים). ככל שתפיסת ההפעלה בעת אירוע מוגדרת וברורה מראש הן לספק השירות (חברת המוקד והסיור וכוחות הביטחון) והן ללקוח כך עולים הסיכויים לאספקת שירות מוצלח.

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

מדור פרסום מתוך אינדקס מתקינים וספקי שירות באתר securiTip

 חברות מוקד בקרה וסיור באתר securiTip

 

מוקד וידאו אנליטיקה

מוקד רמה א לעסקים

מוקד בפריסה ארצית

מוקד בקרה וסיור

מוקד רואה צופה

מוקד מניעת גניבות במגזר החקלאי

מוקד לשומרי שבת

מוקד מצוקה

שירותי מוקד לגילוי אש, עשן וגז

שירותי מוקד לגילוי ומניעת נזקי הצפה

מוקד איתור לוויני