אודות securiTip

איך אפשר למנוע ולצמצם גניבה מחנות משקפיים ואופטומטריסט – ניתוח אירוע גניבה

המאמר עוסק בשאלה איך ניתן למנוע ולצמצם גניבה מחנות משקפיים. הוא עוסק בניתוח אירוע של גניבת 4 זוגות משקפיים על ידי לקוחות בתוך דקה מחנות משקפיים במרכז הארץ. המאמר יכול להועיל לבעלי חנויות משקפיים, אופטומטריסטים, קבט”ים, יועצים למניעת גניבה ופחת, חוקרים פרטיים שמעוניינים ללמוד על שיטות פעולה של גנבים מחנויות משקפיים, על נקודות תורפה בחנויות ועל דרכי התמודדות למניעת וצמצום הגניבה. בסוף המאמר מובאים מסקנות ופתרונות ישימים (חלקם דורשים השקעה כספית וחלקם דורשים אך ורק יצירת מודעות והתנהגות מתאימה).

 

המאמר מציג את מהלך הגניבה ומנתח כל מהלך כדי להבין כיצד בוצעה הגניבה, כיצד חוליית הגנבים פעלה תוך חלוקת תפקידים ברורה ביניהם. מתוך הבנת מהלכי הגניבה אפשר לתת מענה כדי למנוע גניבה מחנות כלשהיא, ובפרט מחנות משקפיים. ניתן לראות את מכלול הדברים וברצף בסרטון המתעד את הגניבה מחנות המשקפיים.

סרטון גניבת 4 זוגות משקפיים מחנות במרכז הארץ

קלות גניבה של משקפיים מהחנות

ניתוח אירוע גניבה של 4 זוגות משקפיים מחנות משקפיים

השעה 10:54. לחנות נכנסו 3 לקוחות. אחד מהם התיישב מול המוכרת שעסוקה בעיקר בשיחת טלפון. תפקידו העיקרי להיות מסיח הדעת של המוכרת ו”לרתק” אותה למקומה בסמוך לקופה באמצעות שיחה איתה. שני הלקוחות הנוספים הינם בני זוג כשתפקיד האישה להיות סיפור הכיסוי של הגנב הראשי. בני הזוג עסוקים, לכאורה, בבחירת זוג משקפיים לעצמם ולבן הזוג. כלפי המוכרת מוצג מצג לפיו אין קשר והיכרות כלשהי בין בני הזוג לבין מסיח הדעת. המוכרת איננה מעלה בדעתה ש”הלקוחות” הנמצאים בחנות עוסקים בהכנות לגניבת משקפיים. נראה שהיא לא מודעת לכך שביכולתה למנוע או לצמצם את הגניבה באם היא לא תאפשר להסיח את דעתה. 

חלוקת התפקידים בין חוליית גנבי המשקפיים
מסיח הדעת מנצל את העובדה שהמוכרת עסוקה בשיחת הטלפון והיא איננה מסתכלת כלל עליו. תוך כך שהגנב הראשי מכין שני זוגות משקפיים כדי “להתייעץ” עם המוכרת לגביהם, מכין מסיח הדעת זוג משקפיים, שנמצאים על מתקן תצוגה בסמוך למוכרת, אותם הוא יעביר מתחת לדלפק לגנב הראשי.
הגנב הראשי מגיע אל המוכרת ופונה אליה כדי “להתייעץ” איתה. תוך כדי שהוא נצמד אל הגב של מסיח הדעת זה מעביר אליו את זוג המשקפיים שנלקחו על ידו מתוך דוכן המשקפיים. 
העברת זוג משקפיים לגנב הראשי

כעת אצל הגנב הראשי יש 3 זוגות. שניים שהוא הביא כדי “להתייעץ” עם המוכרת לגביהם וזוג אחד שקיבל ממסיח הדעת.

הגנב הראשי מסיח בעצמו את דעת המוכרת בכך שהוא מפנה את תשומת הלב שלה ליד ימין שלו שאוחזת בזוג משקפיים, בעוד שביד שמאל, המוסתרת מאחורי גבו של מסיח הדעת שיושב על כיסא מול המוכרת, הוא מחזיק במשקפיים שמוסלקות על ידו לתוך הכיס השמאלי במכנסיו.

הגנב הראשי מתכונן להסליק את זוג המשקפיים הגנובים

הגנב הראשי “מתייעץ” (לכאורה, כמובן) עם המוכרת לגבי בחירה בזוג משקפיים מתוך השניים שהוא מציג בפניה.

הגנב הראשי מכין את גניבת זוג המשקפיים השני

כעת זוג אחד הוא מרכיב על ראשו. הפעולה הזו נעשית מול עיניה של המוכרת כדי למקד אותה בפעולה הזו שלמעשה מסיחה את דעתה מהסלקת הזוג השני באמצעות ידו השמאלית.

המשך הסחת הדעת של המוכרת

את הזוג שמוחזק בידו השמאלית הוא מסליק לתוך הכיס השמאלי של מכנסיו תוך הסתרת הפעולה הזו על ידי היצמדות למסיח הדעת שממשיך לשבת על הכיסא ולשוחח עם המוכרת.

הסחת דעת של המוכרת

למעשה, כל הפעילות של הגנב הראשי מול המוכרת מהווה הסחת דעת עבור בת זוגו. זו עסוקה במדידת משקפיים בפינה מרוחקת מהמוכרת. כאשר הגנב הראשי הגיע אל המוכרתבת הזוג הסליקה זוג משקפיים בתוך תיק פתוח שתלוי על כתפה הימנית.

הסחת דעת המוכרת וגניבת זוג משקפיים על ידי בת הזוג של הגנב הראשי

כעת אצל הגנב הראשי יש 2 זוגות גנוביםזוג אחד על ראשו אותו “מדד” מול עיניה של המוכרתזוג אחד שהוסלק בתוך הכיס השמאלי של מכנסיו. מסיח הדעת ממשיך לשבת על הכיסא ולהעסיק את המוכרת בשיחה.

המשך הסחת המוכרת

הגנב הראשי הולך לעבר בת זוגו. הוא מקפיד שהכיס השמאלי יהיה מוסתר מעיני המוכרת. כהכנה לקראת היציאה מהחנות הוא מוודא שהמשקפיים מוסלקים היטב בתוך הכיס השמאלי של מכנסיו. הסחת הדעת של המוכרת נעשית על ידי המשך שיחה עם המוכרת ועל ידי המשך מדידת זוגות משקפיים על ידי בת הזוג של הגנב הראשי.

לאחר השלמת ההסלקה יש אצל הגנב הראשי 2 זוגות. הוא מכין סיפור כיסוי ליציאה באמצעות שליפת מכשיר הטלפון הנייד שלו והכנה, לכאורה, לקראת שיחת טלפון. כדי “להסביר” את התנועות שלו בצד שמאל של הגוף הוא שולף את מכשיר הטלפון הנייד, מרים מעט את החולצה ומגרד את המותן.

המשך הסחת דעת והכנת סיפור כיסוי ליציאה

כעת, הגנב הראשי נצמד לבת הזוג שלו. הוא מסתיר עם הגוף שלו את התיק שלה. הם עושים פעולות המדמות מדידת זוג משקפיים עבורה ותוך כך מסליקים זוג משקפיים נוסף בתוך התיק הפתוח.

המשך הסחה, השלמת הכנסת זוג שלישי לתיק הפתוח והכנת זוג רביעי לגניבה

השעה 10:55. מה שנותר להם הוא לצאת מהחנות. היציאה נעשית בדירוג ובנינוחות מופגנת. הגנב הראשי יוצא ראשון. הוא ממתין קמעה מול פתח החנות. בכך, הוא לכאורה מפחית חשד כלשהו כלפיו. בת הזוג שלו יוצאת כעבור מספר שניות בעקבותיו. גם היא מפגינה נינוחות רבה. היא מצטרפת אליו מחוץ לחנות וממשיכה ללכת איתו מבלי לשדר משהו חריג.

כל זאת נעשה תוך הסחת דעת של המוכרת על ידי מסיח הדעת שממשיך לשוחח איתה בהתלהבות מופגנת.

המשך הסחת הדעת לאפשר יציאה בטוחה של זוג הגנבים מהחנות

יציאה בטוחה של הגנבת שחוברת לבן זוגה הממתין לה בשלווה מחוץ לחנות. הגניבה הושלמה. בידי הגנבים יש כעת 4 זוגות משקפיים.

מסיח הדעת ממשיך להעסיק את המוכרת בשיחה איתה

מסקנות איך ניתן לצמצם ולמנוע גניבת משקפיים מחנות משקפיים ואופטומטריסט

תשתית פיזית בחנות

התשתית הפיזית בחנות יכולה לסייע במניעת גניבה וצמצומה. ככל שהיא תקשה על גנבים פוטנציאליים למצוא פינות מסתור בחנות “ולרתק” את אנשי המכירות למקומם כך אפשר למנוע ולצמצם את הגניבה. במקרה שלפנינו, הכיסאות שנמצאים בסמוך לדלפק של המכירות מזמינים לקוחות לשבת עליהם. הישיבה עליהם מאפשרת ללקוח לרתק את איש המכירות למקומו ולהסיח אותו תוך כך.

הכיסאות נמצאים בסמוך מאוד למעמד משקפיים. ניתן לקחת ממנו בקלות רבה משקפיים תוך כדי הישיבה על הכיסאות.

יש בחנות שטח נסתר הן מפני המוכרת והן מפני המצלמות. השטח הנסתר הינו הפינה הימנית מול המוכרת. מצלמת האבטחה לא יכולה לצלם את הצד הימני של גוף הלקוחה כאשר היא מפנה את צד שמאל של הגוף שלה אל מול המצלמה.

התנהלות המוכרת

כאשר אנשי המכירות לא מודעים, או שהם מודעים באופן רופף ליכולת שלהם למנוע או לצמצם גניבה מהחנות, ניתן להונות אותם ואף להתל בהם כך שלא ישימו לב למהלך הגניבה המתבצעת “מתחת לאפם”. במקרה שלפנינו המוכרת לא מפגינה סימנים לחשד כלשהו כלפי מישהו מהחולייה. היא פאסיבית ולא אקטיבית. הפעולות שלה צפויות מראש. היא לא מפתיעה אף אחד מהחולייה בפנייה מילולית או בהתקרבות פיזית אליו. לכן קל להסתיר מפניה את הסלקת המשקפיים.

המוכרת עסוקה מאוד בשיחות: בשיחה טלפונית ובשיחה עם הלקוח שהתיישב מולה. לכן קל להסיח את דעתה ואף להרכיב על הראש לנוכח פניה משקפיים גנובים מבלי שהיא שמה לב שמתרחשת כעת גניבה.

קיימת אפשרות שהחולייה מנתה ארבעה: שלושת אלה שנראים בסרטון, והרביעי הינו מי שהתקשר והעסיק את המוכרת בשיחה טלפונית. המוכרת מקדישה תשומת לב למי שמדבר איתה טלפונית ולא למה שמתרחש באותו הזמן בחנות. יכול להיות ששיחת הטלפון נעשתה במכוון תוך כדי שהגנבים נמצאים בחנות.

סימנים מחשידים להתרחשות גניבה או כוונה לבצע גניבה

כאשר החושים של אנשי המכירות דרוכים לכך שניתן למנוע ולצמצם גניבה מחנות או בית עסק הם יכולים לזהות סימנים מחשידים להתרחשות גניבה או כוונה לבצע גניבה. במקרה שלפנינו, יש סימן מחשיד בכך ששני לקוחות, שיש ביניהם קשר כלשהו (כגון, בני זוג) שכאשר הם נכנסים לחנות אחד מהם מרכיב משקפי שמש על ראשו והשני לא. “הראש הפנוי” עשוי “להתמלא” תוך כדי המדידה. אילו שניהם היו ללא משקפיים על ראשיהם ההרכבה של משקפיים גנובים הייתה מעוררת יותר חשד.

שני לקוחות שנצמדים אחד לשני ומסתירים בכך את חלק מגופם. זה יכול לאפשר להם הסלקת משקפיים בבגדיהם או בתיק.

לקוח שנושא איתו תיק גדול עם פתח מרווח.

לקוח מאוד אקטיבי. נע ונד בתוך החנות. פונה ביוזמתו למוכרת. מבצע מדידות אינטנסיביות.

לקוח שמחזיק בו זמנית בידיו יותר מאשר זוג משקפיים אחד לצורך מדידה.

פתרונות למניעת גניבה מחנות משקפיים ואופטומטריסט

קבלת יעוץ מקצועי להתקנת אמצעי מיגון והרתעה. היעוץ המקצועי צריך לנתח באופן ספציפי את נקודות התורפה בחנות, את הסיכונים ובהתאם לתקציב להציע פתרונות. אמצעי המיגון כוללים מצלמות אבטחה, מראות פנורמיות, מיגון תצוגה פתוחה ומיגון המשקפיים. מיגון המשקפיים המוצגים באמצעות תגים (זמזמים) המתריעים בפתח החנות על הוצאת משקפיים ללא ניטרול התג.

יצירת סביבה שאיננה מקלה על הגנבים. לדוגמא, דלת חנות סגורה ולא פתוחה שכיוון הפתיחה שלה הוא פנימה (לתוך החנות) ולא החוצה יכולה לעכב גנבים בתוך החנות ולהרתיע אותם מפני הוצאת משקפיים מהחנות מבלי לשלם עבורם. לעומת זאת, דלת חנות שפתוחה לרווחה מאפשרת יציאה בקלות רבה מהחנות.

יצירת מודעות אצל מוכרים לסימנים המחשידים ולהבהיר להם שחלק מאחריותם בחנות הוא לא רק למכירת משקפיים ומתן שירות ללקוחות, אלא גם מניעת גניבה על ידי הלקוחות. היות וגניבה יכולה להתבצע במהירות גבוהה הם חייבים להיות מאוד דרוכים וערניים למתרחש.

לאסור על קיום שיחה טלפונית כאשר נמצא לקוח בחנות. גם כאשר מתקשר לקוח ומציע הצעת רכישה אטרקטיבית וגם כאשר מתקשר מישהו מהנהלת החנות או הרשת, ובאותו הזמן יש או נכנס לקוח לחנות, המוכר צריך להתנצל ולסיים את השיחה (כמובן תוך התחייבות להתקשר אל מי שהתקשר אליו). זה נכון גם לגבי מוכרות, למרות שנשים ידועות בכך שהן יכולות לעשות מספר דברים במקביל. לצורך גניבת משקפיים מספיק היסח דעת קל של המוכר. שיחת טלפון עשויה בסבירות גבוהה להסיח את דעת המוכר ולמנוע את ערנותו, דריכותו לאפשרות של התרחשות גניבה מתחת לאף שלו.

סיכום

לסיכום, מאמר זה עסק בניתוח אירוע של גניבה על ידי לקוחות שהסבה לחנות נזק כספי של אלפי שקלים. ניתן למנוע גניבה מבית עסק וחנות, כולל מחנות משקפיים וזאת על אף שיש הרבה מאוד מסגרות בתצוגה פתוחה והרבה מאוד מקומות מסתור בתוך החנות. היערכות נכונה המבוססת על ניתוח נקודות התורפה בחנות, יצירת מודעות עובדים לסימנים המחשידים והתנהלות נכונה של אנשי המכירות כאשר מזוהים סימנים מחשידים יכולות גם לאפשר חווית קנייה איכותית לקונים של המשקפיים וגם למנוע ולצמצם גניבה של משקפיים מהחנות.

עם זאת, צריך לזכור שגניבה נעשית גם על ידי עובדים. על כך ועל סיכונים נוספים נרחיב במאמר נפרד.

המאמר נכתב על ידי:

לוגו פורטל סקיוריטיפ בטחון, בטיחות, ביטוח

הנהלת פורטל securiTip

טיפים ומאמרים נוספים לרשותך

מה דעתך על המידע?

תמחור מהיר